O projekcie Partnerzy Rezultaty Zespół projektowy Fundusze EOG i fundusze norweskie Kontakt

Wsparcie internacjonalizacji. Wzmacnianie relacji między Uczelnią, kandydatami, studentami, absolwentami i pracownikami przy wykorzystaniu nowych mediów.


Rezultaty

Projekt InterUni „Wsparcie internacjonalizacji. Wzmacnianie relacji między Uczelnią, kandydatami, studentami, absolwentami i pracownikami przy wykorzystaniu nowych mediów” zaowocował w wiele efektów, które mają wymiar ponadczasowy.

Aplikacja mobilna myUE

Jednym z pierwszych namacalnych efektów projektu InterUni jest aplikacja mobilna „myUE”, która, w każdej chwili i dowolnym miejscu, zapewnia dostęp do aktualnych informacji o tym, co dzieje się na uczelni. Dzięki niej użytkownicy od grudnia 2014 r. otrzymują informacje o wybranych, najważniejszych wydarzeniach, które mają miejsce na uniwersytecie. Każdy może dostosować również informacje do swoich potrzeb, udostępnić je znajomym czy ustawić przypomnienie, przykładowo na 10 minut, godzinę lub dzień czy dwa przed wydarzeniem. Aplikacja dostępna jest w wersjach językowych polskiej i angielskiej, a z poziomu ustawień wybiera się filtr informacji dla danych grup odbiorców.

Aplikację można pobrać z App Store (iOS) oraz z Google play (Android) klikając w odpowiedni odnośnik znajdujący się poniżej.

Aplikacja mobilna myUE Aplikacja mobilna myUE

Nauka w praktycznym wydaniu – międzynarodowa konferencja naukowa

W czerwcu 2015 r. w ramach projektu odbyła się międzynarodowa konferencja „New Media in Higher Education - opportunities and threats”.

Inspirujące wystąpienia poprowadzili m.in. partnerzy projektu. Herwig Dämon z Uniwersytetu w Liechtensteinie (UniLi) oraz Wolfgang Laschet z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii (NTNU). Uczestnicy nawiązali także połączenie, korzystając z systemu wideokonferencyjnego CNTI, z dr. Oliverem Müllerem z Instytutu Systemów Informatycznych na Uniwersytecie w Liechtensteinie. Gościem specjalnym konferencji był Edwin van Rest, założyciel i dyrektor generalny StudyPortals. Prezentacje wygłosili także wybrani uczestnicy konferencji. W rezultacie powstała publikacja naukowa, którą poświęcono m.in. możliwościom wykorzystania nowych mediów oraz marketingu internetowego w działalności dydaktycznej i naukowej uczelni wyższych.

W konferencji wzięło udział ponad 100 pracowników naukowych i administracyjnych z uczelni polskich i zagranicznych, m.in. z takich krajów jak: Węgry, Hiszpania, Tajlandia, Rumunia, Kuwejt, Turcja, Norwegia, Liechtenstein, Niemcy czy Francja. – „Duże znaczenie dla finalnego efektu i sukcesu konferencji miały wcześniejsze kontakty z zagranicą, innymi uczelniami i partnerami” – mówi Edyta Lachowicz-Santos, kierownik Biura Komunikacji i Relacji Międzynarodowych, konsultant merytoryczny w projekcie.

Pobierz publikację w PDFie (Kliknij tutaj prawym klawiszem myszki i wybierz "zapisz element docelowy jako...")

W komputerze, na tablecie i w smart fonie, czyli wersja responsywna serwisu WWW

Dzięki środkom pozyskanym w projekcie InterUni oraz pracy zespołu koordynowanego przez Magdalenę Skowron, uczelnia przez ostatnie 2 lata zrobiła ogromny krok w kierunku nowoczesności i nadąża za trendami. Przejawem tego jest także wersja responsywna serwisu WWW, tj. dostosowana do urządzeń mobilnych. Przeglądnie zawartych w serwisie treści jest przez to wygodne i czytelne, bez względu na wykorzystywane urządzenie i jego rozdzielczość.

Jak podaje dyrektor Departamentu Komunikacji na Uniwersytecie w Liechtensteinie Herwig Dämon, „strona internetowa uczelni będzie dzięki temu wyżej pozycjonowana w Google, co w dzisiejszych realiach jest absolutną koniecznością.”

Takie działania znajdują uzasadnienie także w raporcie pt. „Digital, Social & Mobile in 2015”, opublikowanym przez serwis We Are Social, według którego mobilny ruch internetowy na świecie podskoczył r/r o 39% (styczeń 2014/styczeń 2015). Jedna trzecia wszystkich stron internetowych przeglądana jest przez telefony komórkowe. W Polsce liczba ta wynosi natomiast aż 46%.

Nowe media bez barier – dostosowanie serwisu WWW uczelni do potrzeb osób niepełnosprawnych

Kolejnym ważnym rezultatem projektu było dostosowanie serwisu uczelni do potrzeb osób niepełnosprawnych. Tutaj zyskały przede wszystkim osoby niedowidzące. Istotą zmian jest m.in. ujednolicenie i ustalenie różnych wielkości czcionek na wszystkich stronach serwisu, przygotowanie zdjęć do potrzeb osób niewidomych oraz opracowanie wersji kontrastowej. Na zmianach skorzystają także osoby z ograniczeniem ruchowym. Wiąże się to z możliwością obsługi serwisu w pełni za pomocą klawiatury, bez użycia myszki.

Zagranica zgłoś się, czyli Platforma Ambasadorzy Zagraniczni i aplikacja mobilna Alumni UEKatowice

Jednym z głównych efektów projektu jest także Platforma Ambasadorzy Zagraniczni, która pozwala na wsparcie procesu komunikacji i pozyskiwania kandydatów na studia z zagranicy. Funkcjonowanie platformy opiera się na współpracy z naszymi absolwentami, a docelowo również i profesorami zagranicznymi. Osoby te, pełniąc rolę ambasadorów, chętnie dzielą się z zainteresowanymi kandydatami swoim doświadczeniem i przeżyciami związanymi z pobytem w Katowicach. Lista ambasadorów zaprezentowana jest na mapie, dzięki czemu kandydaci w prosty sposób sprawdzą, czy któryś z ambasadorów pochodzi z ich kraju. To znacznie ułatwia im sposób komunikacji i pozyskiwanie informacji o naszej uczelni bez konieczności pokonywania barier językowych.

Idąc z duchem czasu platformę przygotowano nie tylko w ramach naszego serwisu WWW, ale również jako aplikację mobilną Alumni UEKatowice. Aplikacja dostępna jest na urządzenia mobilne z systemami operacyjnymi: Android, iOS, oraz Windows Phone. Zarówno platforma, jak i aplikacja zostały wykonane przez naszych studentów informatyki Wydziału Informatyki i Komunikacji: Mateusza Gajowskiego, Kacpra Głowińskiego i Beniamina Gorzelę.

Aplikację można pobrać z App Store (iOS), Microsoft Store (Windows Phone) oraz Google play (Android) klikając w odpowiedni odnośnik znajdujący się poniżej.

Alumni Ambassadors' Platform, Mobile application Alumni Ambassadors' Platform, Mobile application Alumni Ambassadors' Platform, Mobile application

Podnosimy kompetencje, czyli szkolenia

W ramach projektu InterUni odbyły się również szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe pracowników Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii, Uniwersytetu w Liechtensteinie i Uniwersytetu Islandii.

– „Jestem przekonany, że to nie jedyne jego rezultaty. Liczę na to, że projekt wpłynie na zwiększenie mobilności studentów i pracowników uczelni pomiędzy Polską, Norwegią, Liechtensteinem i Islandią również w przyszłości” – mówi Prorektor ds. Internacjonalizacji i Marketingu, prof. Sławomir Smyczek. Jak dodaje, „projekt może zaowocować w przyszłości realizacją kolejnych inicjatyw z innymi uczelniami w Polsce i za granicą.”


>

Projekt współfinansowany w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego (czyli tzw. fundusze norweskie i fundusze EOG).